「SHELL」
2024 | instalacja | obiekt | druk 3d
Piotr Stechura

W mojej praktyce artystycznej najbardziej interesuje mnie zależność i wzajemne przenikanie się światów – fizycznego i wirtualnego. Analiza aktualnej sytuacji na świecie, z jej dystopijnymi odniesieniami znanych z tytułów, takich jak „Akira” czy „Ghost in the Shell”, stała się niezwykle zajmująca. W szczególności ten drugi tytuł poruszający kwestie dualizmu ciała i ducha. Bohaterowie posiadają mechaniczne ciała (shells), lecz ich „duchy” – czyli świadomość i tożsamość – pozostają organiczne. To prowokuje refleksję nad tożsamością i jednością w kontekście istnienia wirtualnych czy mechanicznych ciał. Tematyka etyczna, jaką „Ghost in the Shell” porusza, dotyczy granic ingerencji w ciało i umysł, prywatności, bezpieczeństwa cybernetycznego oraz konsekwencji militarnej i korporacyjnej kontroli nad technologią. Protagoniści często zmagają się z pytaniami o odpowiedzialność, zarówno w kontekście własnych działań, jak i korzystania z zaawansowanych technologii. W efekcie pojawia się refleksja nad wolnością osobistą w świecie, gdzie granice między rzeczywistością a wirtualnością stają się płynne. Dualizm świata fizycznego i cyfrowego, kontrast „klasycznych” form ochrony z nowoczesnymi cyfrowymi formami zabezpieczeń, stanowi aktualnie centralny punkt mojego zainteresowania. Ważny jest również element designu, a reinterpretacja obserwowanej rzeczywistości stanowi istotny aspekt tego projektu. W projekcie zaprojektowałem obiekt nawiązując wyglądem do muszli, będący reprezentacją moich poszukiwań w zakresie powłok/pancerzy. Wybrałem ten kształt ponieważ w kontekście poprzednich rozważań wydał mi się pociągający w swojej pierwotności a jednocześnie sztuczny w swojej “biżuteryjności”. Obiekt zakłada spełnianie roli “ochraniacza” na dłoń i przedramie. Ważnym jest też dla mnie aspekt “samplowania” rzeczywistości, organiczna forma muszli, która chroni organizmy od milionów lat została “przeprojektowana” i wytworzona w cyfrowy sposób razem z artefaktami (występująca faktura pikseli). Tytułowa powłoka nawiązuje do dzieła jakim jest “Ghost in the Shell”- również zadając pytanie o dystopijną przyszłość ludzkości i naszej planety w erze postępującej digitalizacji i katastrof klimatycznych, w której codziennie budzą nas powiadomienia o odkryciach znanych do tej pory jedynie z cyberpunkowych dzieł kultury. Czy technologie, które dziś postrzegamy jako innowacyjne, mogą w przyszłości przyczynić się do rozwiązania problemów, które same współtworzą?「SHELL」 zaprasza do refleksji nad granicami między tym, co naturalne, a tym, co sztuczne.

www.piotr-sajk.com
@_sajki